פיטורים עקב יציאה למילואים – האם זה חוקי?

28/11/2023

מלחמת ״חרבות ברזל״ גרמה לכך שמקומות עבודה ומעסיקים רבים נמצאים בבעיה של ממש: עובדים רבים ברחבי ישראל גויסו לשירות מילואים, בין אם בחזית ובין אם בעורף, והם אינם יודעים מתי הם עתידים לחזור. רבים מהם חושבים שאין ברירה אלא לשחרר את אותם עובדים ולשכור עובדים חדשים במקומם, אך החוק בישראל מגן בצורה חריפה על משרתי המילואים.

בהמשך העמוד אספנו עבורכם את כל המידע שצריך לדעת בנוגע לפיטורים בעקבות יציאה למילואים ונענה על השאלה החשובה מכל – האם מדובר בהליך חוקי.

אז האם ניתן לפטר עובד בעקבות יציאה למילואים?

חלק מחוקי זכויות העובד הקיימים במדינת ישראל מעניקים מקום של כבוד למשרתי המילואים, מתוך הבנה כי יהיו מקרים בהם יהיה עליהם לצאת משגרת החיים שלהם ולצאת להגן על החיים של כולנו. בתוך כך, החוק הישראלי קובע כי לא ניתן לפטר עובד בגין יציאה למילואים, בין אם מדובר בקריאה לאימון או בקריאת אמת.

בנוסף, חשוב לדעת כי לא ניתן לפטר עובד אשר יכול להיקרא לשירות מילואים, מתוך החשש של המעסיק כי עלולים לקרוא לו בכל רגע נתון. אסור למעסיקים להעדיף עובדים שאינם משרתי מילואים על פני אלו שכן.

פיטורים עקב יציאה למילואים

האם יש הגנה גם לאחר שהמילואים הסתיימו?

משרתי מילואים רבים לא יודעים זאת אך כן, החוק הישראלי מעניק הגנה מפני פיטורין למשרתי מילואים פעילים גם לאחר ששירות המילואים הפעיל הסתיים. במידה וישנו עובד אשר יצא למילואים וחזר, המעסיק שלו אינו יכול לפטר אותו בשלושים הימים שעוקבים לסיום השירות.

במידה והמעסיק ירצה לפטר אותו בתום תקופה זו, וללא קשר לעובדה כי הוא שירת במילואים, הוא יוכל לעשות זאת רק בחלוף 31 יום ממועד שירות המילואים האחרון של אותו עובד. 

כיצד אוכל לדעת האם פוטרתי בעקבות שירות המילואים שלי?

לצערנו, פעמים רבות מעסיקים מנסים להסתיר את סיבת הפיטורים האמיתית שלהם, על אף החוק מחייב אותם בביצוע שימוע לפני פיטורין והענקת מכתב פיטורים מפורט לכל עובד. ישנם מקרים בהם מעסיקים כן מציינים כי הסיבה לפיטורין הוא שירות מילואים עמוס, ובכך הם למעשה עוברים על החוק. 

במידה ואתם חושבים שקיבלתם זימון לשימוע לפני פיטורין בעקבות שירות המילואים שלכם, כדאי שתגיעו לשימוע יחד עם עו״ד מומחה ותטיחו את הטענות שלכם בפני המעסיק. הקלטה של השיחה והעובדה שאיש מקצוע שומע את הטיעונים יחד אתכם יוכלו לסייע לכם לחשוף את האמת ולדעת האם נעשה לכם עוול שבגינו מגיעים לכם פיצויים משמעותיים. 

מה עליי לעשות אם בכל זאת פוטרתי בזמן שירות מילואים? 

במידה ואתם או היקרים לכם פוטרתם ממקום העבודה בעקבות שירות מילואים פעיל, דעו כי אותו מעסיק עבר על החוק וכי יש לכם עילה לתביעה. לכן, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לשכור את שירותיו של עו״ד לענייני עבודה, עורך דין מומחה שיוכל לייצג אתכם בבית המשפט ויעזור לכם לעשות צדק.

לאחר מכן תוכלו לתבוע את המעסיק ולהגיש תלונה בפני משרד הביטחון ואל יחידת האכיפה של חוקי העבודה. חשוב לדעת כי הליך התביעה יכול לקחת זמן, ולכן יש להיעזר בסבלנות. 

במידה ועוד לא מצאתם את משרד עורכי הדין שמתאים לכם, אנחנו במשרד עו״ד אורנה שמריהו נשמח לעמוד לשירותכם. המשרד שלנו מתמחה בדיני עבודה ומלווה עשרות משרתי מילואים, תוך שאנחנו מסייעים להם לשמור על זכויותיהם ולהנות ממה שמגיע להם.

לקביעת פגישת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות ניתן ליצור איתנו קשר בטלפון: 09-7796900.

רוצה לפרסם כאן?
השאירו פרטים ונחזור אליכם
דרגו את הכתבה:

5 / 5. 35

כתבות נוספות
דילוג לתוכן