מהן הזכויות הבסיסיות של העובדים בעת פשיטת רגל של החברה?

31/08/2022

התופעה שבה חברה יכולה לפשוט את הרגל, היא לא תופעה כל כך תלושה מהמציאות. פשיטת רגל קורית לצערנו להרבה עסקים אשר לא צולחים בשוק. בעת תהליך פשיטת רגל, למעשה בעל העסק הוא מוכר את החברה בשביל לכסות את החובות שהוא שרוי בהם. כאשר מכירת החברה כוללת את העובדים בחברה או העסק עצמם. ברגע זה, העובדים הופכים להיות נושים. השאלות שעולות בסיטואציה זו הן, מי דואג לזכויותיהם של העובדים? האם ביטוח לאומי משלם לאותם העובדים? ומה קורה ביום שלמחרת? ריכזנו עבורכם את כל המידע שנחוץ לדעת במקרה זה. 

מי דואג לזכויות עובדים עד השלמת תהליך של פשיטת רגל?

כאשר חברה פושטת רגל, אי אפשר להגיש נגדה תביעה. כלל ההליכים כנגד החברה או בעל העסק אשר נמצא בפשיטת תרגל, מוקפאים עד להודעה חדשה, כשינתן אישור מטעם בית המשפט. מנגד, העובד שנותר ללא מקום עבודה ופרנסה עקב הליך פשיטת רגל, יאלץ להסתפק רק בסיוע מטעם המוסד לביטוח לאומי, שהוא הגוף האמון לביצוע ויישום של החוק זכויות עובדים בפשיטת רגל ופירוק תאגיד.

לפי חוק זה, עובד שהוא שכיר שמעסיקו נמצא בתהליך של פשיטת רגל או פירוק החברה, זכאי מטעם המוסד לביטוח לאומי לתשלום גמלה. הגמלה באה להבטיח שלעובד תהיה פרנסה במקום השכר שהיה אמור לקבל ממקום עבודתו שנמנע ממנו. תשלומי הגמלה כוללים: פיצויי פיטורין, שכר עבודה ותשלום לקופות גמל כפי שמחויב על פי החוק.

עבור אילו זכויות עובדים הביטוח הלאומי משלם?

כפי שהזכרנו קודם לכן, במקרה בו החברה פושטת רגל או מקרה בו החברה מתפרקת, המוסד לביטוח לאומי אמון על השלמת זכויות עובדים ותשלום במקום המעסיק. כל זה נעשה כמובן בתקופת זמן מוקצבת של עד 12 חודשים בלבד וגובה הגמלה נקבע לפי התקרות הקבועות בתקנות.

עבור אילו זכויות עובדים ביטוח לאומי נדרש לשלם לעובד?

  1. בראש ובראשונה, שכר עבודה שנמנע מהמעסיק לשלם לעובד עקב ההליך, כששעות נוספות, עמלות ופרמיות נכללות גם כן בתשלום זה.
  2. שני, על ביטוח לאומי לשלם את הדברים הבאים על פי חוק: דמי הבראה, משכורת 13, תוספת ביגוד פדיון חופשה. בעיקרון על ביטוח לאומי להיכנס לנעליו של המעסיק ולמלא את כל חובותיו.
  3. יתרה מזאת, על ביטוח להפריש לקרן פנסיה של העובד ולשלם את פיצויי הפיטורין שמגיעות לו כחלק מזכויותיו. 

איך מגישים תביעה לגמלה מהביטוח הלאומי במסגרת זכויות עובדים בעת פשיטת רגל של החברה?

אם ברצונכם להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי בגין זכויות עובדים או שכר שלא שולמו על ידי המעביד, דעו כי אין לעשות זאת ישירות לביטוח לאומי. במקום זאת, עליכם למען את התביעה למנהל מיוחד, מפרק החברה או הנאמן.

כדי שתוכלו להגיש את התביעה ולוודא שהיא תיקלט, עליכם לוודא טרם הגשת הבקשה שהחברה קיבלה פירוק קבוע או שהמעסיק שלכם קיבל צו פשיטת רגל. במקרה בו לא ניתן לחברה צו פירוק, העובדים רשאים להתאגד על דעת עצמם ולדרוש פירוק החברה.

בעת הגשת התביעה עליכם לצרף טופס תביעה לגמלה מטעם הביטוח הלאומי. יתרה מזאת, עליכם להמציא מסמכים המעידים שעבדתם במקום הנ"ל, כמו תלושי שכר, מסמכים בנקאיים וכו'. כמו כן, יש להמציא מסמכים שמעידים על כך שהעובד זכאי לקבל פיצויי פיטורין. 

מי בודק את תביעת החוב של העובד בעת פירוקה של חברה נכללת בזכויות העובדים?

לאחר הגשת התביעה, התביעה נבדקת על ידי הגורם המפרק, המנהל או הנאמן. מאוחר יותר, התביעה עוברת לאישורו של בעל התפקיד, תביעת החוב מצידו של העובד מועברת למוסד לביטוח לאומי, לבדיקה חוזר ונוספת, לטובת חישוב הפרשי ההצמדה ולבסוף ביצוע התשלום.

בתום כלל הבדיקות והאישורים של ביטוח לאומי, התשלום יועבר לחשבון העובד ובכך הוא יקבל את המגיע לו בתור זכויות עובדים. 

רוצה לפרסם כאן?
השאירו פרטים ונחזור אליכם
דרגו את הכתבה:

0 / 5. 0

כתבות נוספות
דילוג לתוכן